‘Zakenreiziger laat elektrische huurauto links liggen’

BCD Travel heeft een onderzoek uitgevoerd onder ruim 900 zakenreizigers in Noord-Amerika en Europa die het afgelopen jaar minstens één keer een auto hebben gehuurd. Het onderzoek keek naar reizigersgedrag en trends in autoverhuur voor zakenreizen. Volgens het onderzoek huren de meeste zakenreizigers een auto om hun bedrijfskantoor te bezoeken, klanten te ontmoeten of service op locatie te verlenen. De belangrijkste redenen om een auto te huren in plaats van een ander vervoermiddel zijn gemak (64%), snelheid (36%), gebrek aan alternatieven (32%) en prijs (30%).

Reisbeleid
Bedrijven hanteren diverse beleidsmaatregelen. Meer dan de helft van de reizigers geeft aan dat hun bedrijf aanmoedigt om huurauto’s met een volle tank in te leveren (64%) en om een huurauto te delen met collega’s (53%). Slechts 4% zegt dat het beleid van hun bedrijf het huren van elektrische auto’s stimuleert.

Keuze
Het reisbeleid (69%) heeft de grootste invloed op welke autoverhuurder reizigers kiezen. Andere factoren die meewegen zijn het gemak van de ophaallocatie (46%), de prijs (34%) en loyaliteitsprogramma’s (33%). Duurzaamheid heeft nauwelijks invloed: slechts 9% houdt rekening met het milieu, terwijl 70% nooit of zelden aan het milieu denkt bij hun keuze.

Boeken

De meerderheid van de zakenreizigers boekt een huurauto meestal via de online boekingstool van hun bedrijf (88%), 13% boekt via een reisagent en 12% via de website van het autoverhuurbedrijf. Auto’s uit de middenklasse worden het vaakst gehuurd (66%), gevolgd door economy/compacte auto’s (19%). SUV’s worden door slechts 3% gehuurd.

Aanvullende diensten
Bij het kiezen van extra’s gaan reizigers vooral voor gemak. Zo maakt een kwart gebruik van pick-up en drop-off op verschillende locaties. Een op de tien kiest ervoor om de brandstof vooruit te betalen, de auto met een lege tank in te leveren en extra verzekering bij een autoverhuurder af te sluiten.

Elektrische auto’s
Opvallend is dat 81% nooit een elektrische auto huurt op zakenreis. Dit komt vooral door ingewikkelde logistiek (46%), geringe beschikbaarheid op de verhuurlocatie (35%) en lage actieradius (33%); en 12% geeft aan dat elektrische auto’s niet zijn opgenomen in het reisbeleid. Degenen die elektrische auto’s huren worden vooral gemotiveerd door duurzaamheid (51%), de wens om eens een elektrische auto te proberen (29%) en de ruime beschikbaarheid op de verhuurlocatie (24%).

Risico’s
Bij het rijden in een huurauto heeft 39% van de reizigers wel eens een risicovolle situatie meegemaakt. De meest voorkomende risico’s variëren van rijden terwijl je moe bent, na een lange vlucht of op een onbekende locatie tot slecht weer en autopech. Auto-ongelukken en gestolen auto’s worden nauwelijks gemeld.

Reizigerstevredenheid

Zo’n acht op de 10 reizigers zijn redelijk tot zeer tevreden over het huurautobeleid van hun bedrijf en over de autoverhuurders. De meerderheid (64%) heeft de afgelopen twaalf maanden geen problemen ondervonden met het huurautobeleid. Echter, als het gaat om de autoverhuurders, klaagt bijna een derde over de beperkte beschikbaarheid van het wagenpark (33%) en van het gewenste type auto (29%).

“Dit onderzoek toont aan dat het gebruik van elektrische auto’s voor zakenreizen nog steeds een grote uitdaging vormt,” zegt Olivia Ruggles-Brise, Vice President of Sustainability bij BCD. “Dit is een weerspiegeling van de bredere uitdagingen op het gebied van infrastructuur en actieradius die het gebruik van elektrische auto’s in het algemeen belemmeren. Toch wordt de overstap van benzineauto’s naar elektrische auto’s steeds belangrijker, vooral nu nieuwe wetgeving bedrijven verplicht om de CO2-uitstoot van hun zakenreizen te meten en te rapporteren.”

Enkele tips voor bedrijven:

  • Stel elektrische auto’s beschikbaar voor reizigers die er een willen huren.
  • Breng locaties in kaart met een goed ontwikkelde oplaadinfrastructuur.
  • Moedig reizigers aan om op die locaties elektrische auto’s uit te proberen.
  • Informeer reizigers over de voordelen en mogelijkheden van elektrische auto’s om bewustzijn en vertrouwen op te bouwen.

Klik hier voor het volledige onderzoeksrapport.

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Populair

1

Thailand verplicht de Thailand Digital Arrival Card (TDAC) per 1 mei

2

Forse groei AirPlus

3

Gratis wifi in alle treinen Thalys

4

Nieuw high-speed internet op Airport Weeze

5

Schiphol opent Lounge 2

Bekijk hier de nieuwste uitgave Business Traveller:

Lifestyle

Norwegian Cruise Line neemt nieuwe Norwegian Aqua in ontvangst

Ponant biedt speciale reis met totale zonsverduistering

Conservatorium Hotel biedt Mahler arrangement voor 59k

Festival TREK keert terug met 9 edities

Nieuwe vaarroute Ponant langs de Côte d'Azur