Het was eindelijk zover: Business Traveller’s Dennis de Groot mocht de NIO EL7 ophalen in Breukelen bij het NIO-hoofdkantoor voor een testrit naar Oostenrijk. Naar Oostenrijk met een elektrische auto? Jazeker! En we kunnen vast verklappen: dat gaat met deze NIO een stuk soepeler dan verwacht!
NIO? Wat is dat? NIO is een in Nederland nog redelijk onbekende Chinese autofabrikant. Maar technologisch gezien doen ze hier in Nederland iets waar veel andere automerken nog wat van kunnen leren. Niet alleen bieden zij de mogelijkheid om, met enige voorwaarden natuurlijk, elke maand een andere auto te rijden door het afsluiten van een abonnement, maar kan je er ook nog eens voor kiezen om bijvoorbeeld geen gebruik te maken van hun Power Swap-techniek, waardoor de maandelijkse kosten lager zijn.
POWER SWAP
Sorry, Power Swap? Ja, inderdaad. De NIO beschikt namelijk over de techniek waarmee de accu in zijn geheel verwisseld kan worden in een van hun Power Swap Stations. Hoe dat werkt? Zeer eenvoudig: De Power Swap Stations zien eruit als moderne garageboxen. Wanneer je een Power Swap via de app aanvraagt en je komt aan bij het station, volg je de instructies van de auto en parkeer je de NIO voor het station, en de rest doet de auto vanzelf.
Na ongeveer vijf minuten sta je weer buiten met een accu die voor maximaal 90% opgeladen is en een gevoel dat je net naar de toekomst bent gereisd vanwege de ervaring. Oh, en niet te vergeten alle Tesla-rijders, die buiten met hun kin op de stoep nog twintig minuten naast hun turbochargers staan te kijken naar het futuristische tafereel dat ze voor hun ogen zien ontvouwen. En we hebben het een aantal keren mogen testen: het werkte elke keer zonder enige problemen. In Nederland zijn nu negen Power Swap Stations en in Europa in totaal 43, verdeeld over Noorwegen, Zweden, Duitsland en Nederland.
PRESTATIES
Oke, leuk, maar de rest van de auto? Inderdaad, de Power Swap is natuurlijk op dit moment nog een echte USP, maar NIO heeft veel meer te bieden dan alleen snel weer onderweg zijn bij een lege accu. Zoals je mag verwachten voldoet NIO aan alle strenge Europese richtlijnen voor veiligheid. Hierbij wordt bij NIO gebruikgemaakt van het Aquila Super Sensing-systeem met maar liefst 33 sensoren, waaronder een LiDAR-laser die de omgeving razendsnel in kaart kan brengen en elf camera’s in en rondom de auto om bijvoorbeeld ook andere weggebruikers te registreren.
Aan alles is gedacht; van Lane Assist en Adaptive Cruise Control tot opties als een dode-hoek-assistent en een geavanceerde head-up-display, zodat je ogen tijdens het navigeren niet meer van de weg hoeven te dwalen. En dat is van groot belang met de steeds sneller accelererende auto’s van tegenwoordig. In de sport+ -stand schiet de 2.366 kilo wegende EL7 in 3.9 seconden naar de 100 kilometer per uur, met een topsnelheid van 200 kilometer per uur. Met deze acceleratie is de NIO slechts 0.6 seconden langzamer dan bijvoorbeeld een Audi RS e-tron GT! En die is ruim 300 kilogram lichter en meer dan €50.000,- duurder… De NIO is dus ook voor de bestuurder met voorliefde voor wat G-krachten, zeker het overwegen waard. Ook het bereik is zeker niet verkeerd: met de 100kWh-accu kan men volgens WLTP normering tot 509 kilometer halen. Maar goed, dit zal in de praktijk eerder rond de 425 kilometer liggen en is zoals bekend afhankelijk van veel factoren.
NOMI
Wat de NIO nog persoonlijker maakt is de persoonlijke assistent NOMI. NOMI is een klein, rondvormig robotje bovenop het dashboard. NOMI begroet je tijdens het in- en uitstappen en staat altijd klaar om je van informatie te voorzien. Roep een keer ‘Hey Nomi’ en het ondersteunt je met bijvoorbeeld weersverwachtingen, navigatie of aanwijzingen bij het Power Swap Station. NOMI leert constant bij doordat de software van de auto over the air wordt bijgewerkt. Ook staat het technische team bij NIO altijd klaar om suggesties en eventuele klachten meteen te verwerken in de software, zodat de gebruikerservaring elke dag een beetje beter wordt. Dit laatste is niet nieuw of uniek, maar nog steeds wel indrukwekkend.
COMFORT
Qua comfort zijn de verwachtingen hoog in deze prijsklasse, maar als de Chinese markt ergens veel waarde aan hecht naast uiterlijk vertoon, is het comfort. En wat doet NIO dit goed! Ook hier is aan alles gedacht: de voorstoelen zijn voorzien van stoelverwarming, ventilatie en een massagefunctie, maar ook de achterbank is voorzien van stoelverwarming. Het panoramische dak, dat uiteraard open kan, geeft in combinatie met het lichte interieur echt een gevoel van vrijheid en de ruimte in de auto is alom ongekend.
En wat dacht je van soft-close-portieren? Of de mogelijkheid om verschillende geuren in de auto te verspreiden voor een nog huiselijker gevoel? Het is duidelijk dat de fabrikant een statement probeert te maken dat aan alle kanten luxe uitstraalt. Dat mag natuurlijk ook wel voor een auto met dit prijskaartje, maar de Duitse fabrikanten vragen voor al deze extra’s nog altijd een hoge meerprijs bovenop de al niet misselijke bedragen.
CONCLUSIE
Uiteraard moeten we het nog wel even hebben over wat deze bolide dan mag kosten. Zoals eerder genoemd: er zijn meerdere mogelijkheden om een NIO te rijden. De NIO EL7 heeft een vanafprijs van €76.900,- en dat is zeer schappelijk te noemen wanneer je dit vergelijkt met de concurrentie bij Audi, BMW of Mercedes. Bij dit tarief huur je de accu. Wanneer men de accu aan wil schaffen gaat de vanafprijs naar €88.900,-. De door ons gereden versie kost €101.430,- (100 kWh-accu, Southern Star-lak en alle opties), maar zoals gezegd: de NIO-modellen zijn standaard al zeer compleet uitgevoerd, dus een luxueuze rijervaring zal nooit ontbreken. Wat mij betreft heeft NIO met het accuwisselsysteem al een streepje voor op de concurrentie, maar de toekomst zal leren of dit genoeg is om de harten van elektrische rijders te veroveren.