Eurostar blijft deze zomer toch van Nederland naar Londen rijden. Met de verbouwing van Amsterdam CS leek vertrek vanaf Amsterdam niet haalbaar, maar met een overstap in Brussel – zoals enkele jaren geleden – kunnen reizigers vanuit Nederland nu toch per spoor naar de Britse hoofdstad. De paspoortcontroles hebben dan wel plaats in Brussel en niet in Amsterdam. De huidige rechtstreekse reis duurt drie uur en 52 minuten, maar dat zal met iets meer dan een uur oplopen vanaf 14 juni, wanneer de Eurostar-terminal in Amsterdam sluit. Echter hoeven passagiers niet meer een uur van tevoren in Amsterdam te zijn aangezien daar dan geen paspoortcontrole meer is ,dus per saldo scheelt het veel tijd.
De route is bijzonder succesvol. Vorig jaar steeg het aantal mensen dat tussen Amsterdam en Londen reisde met 38% en werden er 1,1 miljoen kaartjes verkocht, aldus Eurostar. Te belangrijk dus in zijn geheel geen Nederland meer aan te bieden. Om het verkeer tussen Nederland en Groot-Brittannië in stand te houden en klanten oplossingen te bieden voor reizen met hogesnelheidstreinen, zal Eurostar tijdens de werkzaamheden drie directe dagelijkse diensten exploiteren van Londen naar Rotterdam en Amsterdam.
Vanuit Amsterdam zal Eurostar een aansluitende dienst aanbieden op Brussel-Zuid, met een verbinding van 48 minuten tot 1 uur en 48 minuten tussen de trein Amsterdam-Rotterdam-Brussel en de trein Brussel-Londen.
“Amsterdam is een belangrijk knooppunt voor het internationale netwerk van Eurostar. In 2024 zullen we duurzaam reizen blijven ontwikkelen met een specifieke oplossing tijdens de renovatie van station Amsterdam. We zullen de continuïteit van de directe verbinding Londen-Amsterdam waarborgen. Van Amsterdam en Rotterdam naar In Londen zullen passagiers met de Eurostar kunnen reizen met een verbinding, met keuze uit maximaal acht routes. De bouw van een nieuwe terminal is van cruciaal belang voor de passagiers, die hun aantal aanzienlijk zullen kunnen vergroten wanneer deze wordt geopend”, aldus Gwendoline. Cazenave.”