KLM neemt een strategisch meerderheidsbelang in Airtrade. KLM, Airtrade en zakenreisbedrijf BCD Travel (aandeelhouder van Airtrade) hebben daarover een akkoord bereikt. De bedrijfsvoering van Airtrade blijft onafhankelijk.
Airtrade is marktleider op het gebied van de uitgifte en verwerking van vliegtickets voor de reisbranche (‘consolidating’). Daarnaast ontwikkelt Airtrade slimme technologie voor reisondernemingen voor het boeken van vliegtickets, het samenstellen van reizen en de administratieve afhandeling hiervan.
Zowel Harm Kreulen, directeur KLM Nederland, als Jeroen Martron, CEO van Airtrade, zijn enthousiast en spreken over ‘deze logische volgende stap in de samenwerking’.
‘KLM werkt al 25 jaar tot volle tevredenheid samen met Airtrade’, zegt Kreulen.
‘De samenwerking richt zich vooral op de verdere ontwikkeling van consolidating, KLM Package Deals (verzorgd door Airtrade, red) en de uitrol van NDC (New Distribution Capability) als distributieplatform. Dit zijn drie strategische pijlers van ons distributiebeleid. Het aantal projecten dat we samen op dit gebied ontwikkelen groeit en dat is de reden waarom we besloten hebben om de assets, kennis en ervaring van Airtrade via dit strategische belang te verankeren. Airtrade zal echter als zelfstandige entiteit en met eigen management voortgezet worden.’
Voor de klanten van Airtrade verandert er dus niets, verzekert Martron. ‘Wij zullen onze consolidating-activiteiten op de Nederlandse en Belgische markt voortzetten en uitbouwen, waarbij de neutraliteit van Airtrade voorop blijft staan. Onze ambitie is om onze positie als agentvriendelijke en efficiënte consolidator te behouden en verder uit te breiden. De investering van KLM betekent dat we de continuïteit van Airtrade waarborgen en die ambities werkelijkheid kunnen maken.’
Airtrade levert al sinds 2014 de technologie en de afhandeling van KLM Package Deals en doet dit sinds kort ook voor Transavia Holidays. Deze applicatie wordt verder ontwikkeld om de touroperating-activiteiten van zowel KLM als Transavia verder uit te bouwen en te faciliteren.
Ook speelt Airtrade een belangrijke rol bij het verder uitrollen van NDC op de Nederlandse markt. NDC staat voor New Distribution Capability. Het is een XML-standaard waarmee luchtvaartmaatschappijen hun content aantrekkelijker kunnen tonen en beter kunnen laten zien welke betaalde extra’s, de zogenoemde paid options, er boekbaar zijn.
Met behulp van de ‘Direct Connect’ met KLM heeft Airtrade de beschikking over alle KLM- en Air France-tarieven en paid options. Deze zijn via Airtrade toegankelijk voor Nederlandse reisagenten. De bedoeling is dat de adoptie van NDC op de Nederlandse markt verder wordt versneld via de Airtrade-tool Farefinder. (Foto Shutterstock).