De Australische Qantas Group heeft vandaag aangekondigd wat zij “het sluitstuk van haar vernieuwingsprogramma voor de jetvloot” noemt, met een definitieve order voor 24 vliegtuigen ter vervanging van de bestaande Airbus A330-vloot.
De bestelling is verdeeld over twaalf Airbus A350’s en twaalf Boeing 787’s die vanaf FY27 in het volgende decennium arriveren.
De luchtvaartmaatschappij van oneworld zegt dat het ook aanvullende opties voor aankooprechten heeft bedongen, gelijkmatig verdeeld over beide fabrikanten, om flexibiliteit te bieden voor toekomstige groei en uiteindelijk zijn tien A380’s te vervangen door A350’s vanaf ongeveer FY32.
De A330-vliegtuigen van Qantas opereren voornamelijk op internationale vluchten naar Azië en de Verenigde Staten, evenals op enkele binnenlandse vluchten. Het grotere bereik dat de 787- en A350-vliegtuigen op bestelling leveren, betekent dat ze alle routes op het huidige internationale netwerk van de luchtvaartmaatschappij kunnen exploiteren en nieuwe routes kunnen openen.
Qantas heeft zijn internationale vlootvernieuwing ‘Project Fysh’ genoemd, ter ere van Sir Hudson Fysh, die medeoprichter van de luchtvaartmaatschappij was en directeur was toen deze in 1935 met internationaal vliegen begon.
“Dit is opnieuw een investering van meerdere miljarden dollars in de nationale luchtvaartmaatschappij en het is geweldig nieuws voor onze klanten en onze mensen.
“Het is een aanvulling op de 149 vaste vliegtuigen die we nog in bestelling hebben om door te gaan met het vernieuwen van de binnenlandse vloot voor Qantas en Jetstar, en voor de non-stop Project Sunrise-vluchten naar Londen en New York.
“Zowel de 787 als de A350, en de GE- en Rolls Royce-motoren die daarop zijn gemonteerd, hebben zich grondig bewezen en zijn uiterst capabel.
“Dit zijn generatiebeslissingen voor dit bedrijf. De vliegtuigen zullen over een decennium of langer arriveren en zullen twintig jaar deel uitmaken van de vloot. Ze zullen nieuwe routes en betere reiservaringen voor klanten ontgrendelen, en nieuwe banen en promoties voor onze mensen”, aldus Alan Joyce, CEO van Qantas Group.
Met deze nieuwe orders krijgt Qantas vier extra 787-9’s, voor een totaal van 18 787-9’s in de vloot. Bovendien krijgt de vervoerder acht grotere 787-10’s, waarvan de leveringen beginnen in FY27.
Bovendien krijgt Qantas nu in totaal 24 A350-1000’s van Airbus – 12 uit een eerder bevestigde ‘Project Sunrise’-bestelling, plus nog eens 12 die vandaag zijn aangekondigd voor latere vervanging van de A380.
Veel eerder, eind dit jaar, zal Qantas Group de eerste twee QantasLink A220-vliegtuigen ontvangen; De daaropvolgende leveringen zullen naar verwachting met maximaal vier maanden worden uitgesteld als gevolg van verstoring van de toeleveringsketen, aldus de luchtvaartmaatschappij.