Uit een onderzoek door hotelgroep Accor blijkt dat een sterk gepersonaliseerde service de belangrijkste onderscheidende factor is voor reisadviseurs.
Het rapport, genaamd ‘Tailor-Made Touch or Digital Efficiency?’, duikt in strategieën, technologieën en trends binnen de reisbranche die van invloed zijn op reisadviseurs. Het blijkt dat een persoonlijke benadering en het koesteren van relaties belangrijker is dan de digitale transformatie die de branche doormaakt. Intermediaire rolmodellen zullen volgens het onderzoek nooit het niveau kunnen bereiken die een persoonlijke benadering wel kan.
Direct in contact
Het rapport richt zich op de Europese markt en schetst hoe de coronapandemie de transformatie van het reisagentschap heeft versneld, met name binnen de digitale technologie, waarbij veel belangrijke spelers zich richten op het transformeren naar platformbedrijven of b2b-technologieleveranciers. En hoewel het rapport het idee ondersteunt dat technologie – van berichtenplatforms tot betalingen en kunstmatige intelligentie – de beste vriend kan zijn van reisadviseurs en hen kan helpen hun capaciteit te optimaliseren, stelt het met name dat de sleutel zit in het vermogen om direct in contact te komen met klanten en de persoonlijke service te bieden die reizigers verwachten.
Saskia Gentil, SVP Sales Europa & Noord-Afrika bij Accor: ‘Consumenten waarderen het steeds meer als de reisagenten de organisatiestress wegnemen en de reis afstemmen op hun voorkeuren door elk detail flexibel in te plannen en de geruststellende aanwezigheid te zijn die eventuele problemen kan oplossen.’
Netwerk en lokale kennis
Het rapport stelt dat het vitaal belang is dat reisagenten de steeds veranderende wensen van reizigers begrijpen. Van de populaire bestemmingen tot langetermijntrends, zoals slow travel, wellness en duurzame reizen. Ze moeten zich niet alleen bewust zijn van die ontwikkelingen, maar ook beschikken over een netwerk en lokale kennis om klanten relevante opties een te bieden. Partners die ter plekke hun lokale kennis en expertise kunnen delen en de taal spreken, zijn van het grootste belang, naast de omvang en verscheidenheid van het reisaanbod.