De Europese Commissie heeft haar beoordeling bekendgemaakt over het Nederlandse plan om de geluidsoverlast rond Schiphol te verminderen. Krimp mag volgens de Commissie, maar er zijn wel kanttekeningen. Zo sluit het plan het effect van vlootvernieuwing bijvoorbeeld uit. Een en ander moet eerst herbekeken. worden door de Nederlandse overheid.
Goedkeuring van de krimp, een stap in de juiste richting
De Commissie erkent dat het Nederlandse Actieplan Geluid 2024-2029 voor Schiphol Airport een belangrijke stap is in de richting van het ambitieuze doel van het Zero Pollution Action Plan van de EU. Dit plan is erop gericht om het aantal mensen dat lijdt aan chronisch verkeerslawaai tegen 2030 met 30% te verminderen. De Commissie is dan ook positief over de voorgestelde krimp van het aantal vliegbewegingen. De vermindering van het jaarlijkse limiet van 500.000 naar 478.000 vliegbewegingen, evenals de afname van het aantal nachtvluchten van 32.000 naar 27.000, worden gezien als maatregelen die bijdragen aan het verminderen van de geluidsoverlast voor omwonenden.
Kritische kanttekeningen bij het Nederlandse plan
Ondanks de goedkeuring van de krimp, heeft de Commissie ook enkele kritische kanttekeningen geplaatst bij het Nederlandse plan. Een opvallende tekortkoming is dat het plan alleen betrekking heeft op commerciële luchtvaart, terwijl algemene luchtvaart en zakenluchtvaart, die ook bijdragen aan geluidsoverlast, worden vrijgesteld van de maatregelen. Daarnaast is de Commissie van mening dat Nederland slechts gedeeltelijk rekening heeft gehouden met het potentieel van vlootvernieuwing om vliegtuiggeluid te verminderen. Het plan sluit het effect van vlootvernieuwing uit, terwijl de luchtvaartindustrie op basis van de huidige trends vanzelfsprekend doorgaat met het vernieuwen van de vloot. Bovendien heeft Nederland het potentieel van geluidreducerende vluchtprocedures, zoals innovatieve landings- en navigatietechnieken, niet volledig onderzocht.
Procedurele beoordeling en vervolgstappen
De Commissie heeft beoordeeld of de maatregelen kosteneffectief, niet-discriminerend en evenredig zijn, zoals vereist in het Balanced Approach-proces. Hoewel de Nederlandse autoriteiten grotendeels de juiste procedure hebben gevolgd, zijn de genoemde tekortkomingen vastgesteld. De Nederlandse autoriteiten worden nu uitgenodigd om het besluit van de Commissie te onderzoeken en informatie te verstrekken over hun volgende stappen, voordat de maatregelen worden ingevoerd. Dit biedt Nederland de mogelijkheid om de nodige aanpassingen te maken en de tekortkomingen aan te pakken, zodat het plan volledig in lijn is met de Europese doelstellingen en regelgeving.