IATA positief over vliegen in 2025, forse kritiek op Nederland

De International Air Transport Association (IATA) heeft haar financiële vooruitzichten voor de wereldwijde luchtvaartindustrie in 2025 bekendgemaakt, die een lichte versterking van de winstgevendheid laten zien te midden van aanhoudende uitdagingen op het gebied van kosten en toeleveringsketens. De situatie rond de krimp van Schiphol Amsterdam Airport werd door IATA-topman Willie Walsh opnieuw naar voren gebracht, die sprak over ‘falen van de Nederlandse overheid’ die naar zijn mening de economische neerwaartse spiraal dientengevolge enorm onderschat.

Het was daarom een gematigd positieve start op de IATA Global Media Day te Geneve. Ondanks goede vooruitzichten zijn er serieuze uitdagingen.

Hoogtepunten zijn onder meer:

• De nettowinst zal naar verwachting $ 36,6 miljard bedragen in 2025 voor een nettowinstmarge van 3,6%. Dat is een lichte verbetering ten opzichte van de verwachte nettowinst van $ 31,5 miljard in 2024 (nettowinstmarge van 3,3%). De gemiddelde nettowinst per passagier zal naar verwachting $ 7,0 bedragen (onder de piek van $ 7,9 in 2023, maar een verbetering ten opzichte van $ 6,4 in 2024).

• De operationele winst in 2025 zal naar verwachting $ 67,5 miljard bedragen voor een netto-exploitatiemarge van 6,7% (verbeterd ten opzichte van de verwachte 6,4% in 2024).

• Het rendement op geïnvesteerd kapitaal (ROIC) voor de wereldwijde industrie zal naar verwachting 6,8% bedragen in 2025. Hoewel dit een verbetering is ten opzichte van de ROIC van 6,6% in 2024, blijven de rendementen voor de industrie op wereldwijd niveau onder de gewogen gemiddelde kapitaalkosten. ROIC is het sterkst voor luchtvaartmaatschappijen in Europa, het Midden-Oosten en Latijns-Amerika, waar het de kapitaalkosten wel overtrof.

• De totale inkomsten van de industrie zullen naar verwachting $ 1,007 biljoen bedragen. Dat is een stijging van 4,4% ten opzichte van 2024 en zal de eerste keer zijn dat de inkomsten van de industrie de grens van $ 1 biljoen overschrijden. De uitgaven zullen naar verwachting met 4,0% groeien tot $ 940 miljard.

• Het aantal passagiers zal naar verwachting in 2025 de 5,2 miljard bereiken, een stijging van 6,7% ten opzichte van 2024 en de eerste keer dat het aantal passagiers de grens van vijf miljard overschrijdt.

• Het vrachtvolume zal naar verwachting 72,5 miljoen ton bereiken, een stijging van 5,8% ten opzichte van 2024.

“We verwachten dat luchtvaartmaatschappijen in 2025 een wereldwijde winst van $ 36,6 miljard zullen behalen. Dit zal hard verdiend worden, aangezien luchtvaartmaatschappijen profiteren van lagere olieprijzen terwijl ze de bezettingsgraad boven de 83% houden, de kosten strak in de hand houden, investeren in decarbonisatie en de terugkeer naar normalere groeiniveaus beheren na het buitengewone herstel van de pandemie. Al deze inspanningen zullen helpen om verschillende belemmeringen voor de winstgevendheid te verzachten die buiten de controle van luchtvaartmaatschappijen vallen, namelijk aanhoudende uitdagingen in de toeleveringsketen, tekortkomingen in de infrastructuur, lastige regelgeving en een stijgende belastingdruk”, aldus Willie Walsh, directeur-generaal van IATA.

Meer binnenkort in TravMagazine en Business Traveller

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Populair

1

Thailand verplicht de Thailand Digital Arrival Card (TDAC) per 1 mei

2

Forse groei AirPlus

3

Gratis wifi in alle treinen Thalys

4

Nieuw high-speed internet op Airport Weeze

5

Schiphol opent Lounge 2

Bekijk hier de nieuwste uitgave Business Traveller:

Lifestyle

Norwegian Cruise Line neemt nieuwe Norwegian Aqua in ontvangst

Ponant biedt speciale reis met totale zonsverduistering

Conservatorium Hotel biedt Mahler arrangement voor 59k

Festival TREK keert terug met 9 edities

Nieuwe vaarroute Ponant langs de Côte d'Azur